lördag 20 april 2013

19 April 2013

Som den "trogna" läsaren man är, tittar man in på de större bloggarna någon gång varje dag. Dessa bloggerskor kallar sig själva för stora förebilder för unga tjejer och man ser varje dag flertal kommentarer där små tjejer förklarar hur mycket dom ser upp till dessa tjejer.
Lika ofta som man ser kommentaren "du är min största förebild" ser man kommentarer där tjejer mellan 10-17 år ofta frågar hur dom på bästa och snabbast sätt kan banta bort extra kilon.

Jag själv blir mörkrädd, orolig och ledsen när jag läser att så unga tjejer ber om bästa sättet att banta.

Jag har själv vart ett "offer" för anorexian, inte för att jag ville utan för att jag va med om en "olycka" och utan att tänka på de blev jag rädd för att äta. Detta va i ung ålder, mina föräldrar provade allt för att jag skulle börja äta. Att övervinna rädslan att äta igen är svår och de är en kamp att lyckas. Efter ett tag vänjer man sig vid smärtan och svedan man konstant har i magen och man tänker snart bort att man är hungrig. Sista saken mina föräldrar provade att göra var att ta mig till en läkare, som fick berätta va som hände om man inte åt. Att ligga med dropp för att få i sig den näringen man behöver va inte ett alternativ jag ville välja.

När jag va 17 år och hade gått upp en hel del i vikt bestämde jag mig för att svälta mig själv. "Ung och dum" och man tror att de är de enklaste sättet. De tog 13 dagar så svimmade jag första gången. Samtal gjordes till pappa och både pappa och min mentor förklara att jag blev hemskickad om jag inte skärpte mig med maten.

Så varför utsätter sig flickor redan vid 10 års ålder för något som bara förstör kroppen än gör någon nytta? Varför är de en sådan vikthets redan vid en sån ung ålder där man bara ska leva och livet ska va så enkelt? När jag själv va 10 år handlade livet om att ha kul och man skulle må bra, idag handlar de enbart om att hävda sig och göra som alla andra.

Så hur kan vuxna människor som kallar sig själva "förebilder", lägga ut bilder och en lång text över att dom blivit tjocka för att dom inte längre kan knäppa sina jeans med storlek xxs utan måste använda xs? Eller skriv att dom svälter sig själva för att tappa minst 3 kilo per vecka? Eller kalla sina 12 åriga läsare för tjocka, fula eller feta?
De är lika illa som när en människa ger barn "dietförslaget" att enbart stoppa i sig sallad för att rasa i vikt?

En god förebild hade fattat att man inte kallar små tjejer för tjocka, inte säger åt barn att svälta sig själva med sallad eller att hetsa så mycket om sin vikt när de flesta läsarna är mellan 10-19 år. Och att ge tips om salladsdieten visar på ett otroligt lågt IQ. Vem som helst förstår att en kropp behöver mer än så och speciellt en kropp som växer.

Nej all denna vikthetsen börjar bli överdriven och de är så många t
unga som mår dåligt över de. Jag tycker att det är hemskt att se de allra smalaste tjejerna stå och kämpa 1 timme så crosstrainen eller på löpbandet för att förlora de allra sista och man ser att de är kämpigt och dom blir snabbare trötta.

Och jag är glad att de är åldersgräns på gym och bantningpreparat. De finns en anledning och den är bra.

Jag har själv vart en "tjockis" men har med sunt förnuft börjat träna och äta bättre och är mer stolt över min kropp idag än jag någon gång vart.

Allt går att lösa de tar tid men de är ett senare kapitel. Att så många tjejer väljer de ohälsosamma sättet till en kropp istället för den hälsosamma är skrämmande och jagvä hoppas de slutar snart. För jag vet hur illa de gör kroppen och hur tröttheten och irritationen känns.

Enligt mig ohälsomsamt smalt


Lite mer hälsosamt (fast alla vet väl att även VS modellerna svälter sig? )



Enligt mig en hälsosamt smal/tränad kropp 












1 kommentar:

  1. Jag är stolt över ditt sätt att tänka / mamma

    SvaraRadera